Blog

Varför blev Spotify så lyckat

En av världens största musikstreamingsajter. Och det är skapat av två svenska killar, unga och relativt oerfarna som entreprenörer. Hur kommer det sig att två unga pojkar från Sverige har lyckats skapa något banbrytande som Spotify? Vad är hemligheten? Det går att spåna i detta hur mycket som helst, och det var precis det jag tänkte att vi skulle göra. Därför, låt oss ta det hela från början.

Året var 2006 då Martin Lorentzon och Daniel Ek startade en plattform för annonsering. De hade inte alls tänkt att det skulle bli något som ändra någon bransch, särskilt inte musikbranschen. För faktum är att det kom att bli musik råkade vara en ren slump. För att få internettrafik till plattformen valde de att använda sig av musik då Daniel Ek redan hade musik som ett av sina huvudsakliga intressen.  Killarna ville helt enkelt att hela processen skulle vara rolig och fokuserade således på sina egna intressen. Det tog inte lång tid förrän plattformen växte och snart hade användarantalet ökat till flera miljoner. Vad var det då som fick musikkonsumenter att gå från CD-skivan till strömningstjänsten? Orsaken till Spotifys popularitet handlar nog främst om tillgängligheten och att det är så billigt för användare. I och med att Martin Lorentzon och Daniel Ek lyckades hitta den perfekt balansen mellan laglig nedladdning och vanligt skivinköp på nätet eller i butik, och samtidigt ha turen att hittade denna balans i precis rätt tid, lyckades de slå igenom som inget annat företag i denna bransch tidigare gjort. Att kunna erbjuda ett lagligt alternativ till strömmad musik visade sig tilltala människor, vilket går att se genom andra streamingtjänster. Ta bara hur film- och serietittare har gått från PirateBay till Netflix och HBO. De lyckades med sitt Spotify ändra hela musikbranschen så konsumenterna i stället för att handla musik manuellt streamar och laddar ner den. Eftersom de lyckades pricka in rätt behov för rätt tid har idag skivbolagen idag överfört näst intill all sin musik till att tillhandahålla den som strömmad musik. Banbrytande. Killarna som står bakom framgången vågade ifrågasätta hur det såg ut och samtidigt komma med en ny lösning – en lösning som kom att falla konsumenter och därmed skivbolag i smaken. Ingredienserna till Spotifys framgång handlar alltså om innovation, tur (med tanke på att tjänsten lanserades i rätt tid), tillgänglighet, omfång och att skaparna – Martin Lorentzon och Daniel Ek hade roligt, vilket de fortfarande har, i sitt skapande och entreprenörskap.

 

Vad Spotify erbjuder

Spotify erbjuder idag sin användare musik från hela världen, från i princip alla tider, de erbjuder poddar och radio, de erbjuder musikvideor och teasers för konserter eller singelsläpp, de skapar rekommenderade musiklistor, listor efter humör, listor baserade på nationers tycke och smak och väldigt mycket mer. Och det kommer nyheter hela tiden. Att de även ha skapat en tjänst som drivs ifrån lokal nivå men som används på minst sagt global nivå – var som helst, när som helst och hur som helst – är en stor del till hur framgångsrikt Spotify har kommit att bli. Spotify utvecklas också kontinuerligt, vilket är ytterligare en faktor till att det är så stort. Vad Spotify kommer med i morgon är det ingen som vet, men vi kan nog räkna med att vi har vårt Spotify.

 

Vad Spotify erbjuder